2006 Ağrı Dağı Transı

40.Yılda 40 Zirve AĞRI DAĞI KUZEY (IĞDIR) ROTASI TIRMANIŞI
FAALİYET RAPORU

Tarihi 15-22 Temmuz 2006

Katılan Sporcular Korkut GÜVEN (BURSA)
Çetin BAYRAM (ERZURUM)
Şahap ERYILMAZ (MARDİN)
Nurdoğan AYDOĞDU (ANKARA)
Oktay SALUR (ANKARA)
Süleyman GÜNEŞ (IĞDIR)

Rota Bilgileri

Rotanın Girişi Belirgin bir nokta yok. Ancak, batıda yer alan bol ve derin çatlaklı buzul dilinden uzaklaşmak gerekiyor. Kamp yerinden buzul sınırına ulaştıktan sonra, 150-200 m kadar doğu yönünde gidildiğinde giriş için koşullar çok uygun. Buzula giriş yaptığımız yeri taştan babalarla belirginleştirdik.

Güzergah Iğdır – Korhan Yaylası – Yusufbey Sırtı – Buzul Girişi – 1.Plato ufuk çizgisi orta noktasına direk tırmanış – Güneydoğu yönündeki İnönü zirvesine tırmanış -5000 metre Platosu – Zirve – Doğubeyazıt tarafı 4200 kampı – Eli Köyü – Doğubeyazıt – Iğdır

Kamp Yerleri 1- Korhan Yaylası Jandarma Karakolu Yatakhanesi (1700 m)
2- Yusufbey Sırt Hattı üzerinde 8-10 çadırlık düz alan (3700 m)
3- Buzulun 100 metre altında 15-20 çadırlık düz alan (4200 m) Not: Ayrıca buzulun başlangıç hattı üzerinde (4300) parça parça kamp yerleri oluşturulmuş. Su bol.
4- Doğubeyazıt tarafında 4200 kampı

Ayrıca Kamp Yeri olarak
1- Korhan Yaylasında. Çok büyük bir alan. Su ve tuvalet bulunmakta.
2- 2800-2900 metrelerde 15-20 çadırlık düzlükler ve su bulunmaktadır.
3- 3200 Kum Düzü’ nde ise yüzlerce çadır kurulabilecek alan vardır. Bu bölgede ayrıca derecikler halinde çok bol miktarda akmaktadır.

Zemin ve Süreler Korhan Yaylası – 3700 Kampı arası, çimenli ve dik bir parkur. Patika, Kum Düzü’nden gelen su yolunun yanından, yer yer de üzerinden devam ediyor. Yüksüz olarak 6 saat.
3700 – 4200 Kampı arası, döküntü kayalar ve taşlık zeminden yükselerek yukarıda çürük kayalık, taşlık oynak zeminle devam ediyor. Kamp yükü ile 1 saat 50 dakika.
4200 – 4300 buzul girişi arası, çarşaklı, kırık taşlı oynak zemin. Kamp yükü ile 45 dakika.
4300 – 1. Plato arası (İnönü Zirvesi Altı), İlk 50 m. 30 derece eğimli, sonraki 500-600 m. 10-15 derece eğimli ve erime donma nedeniyle sert buz zemin. Düşük eğimli bu bölümden sonra platoya kadar olan ikinci bölüm ise 40-45 derece eğimli ve sert kar zemin. Bu yamacın yukarıda platoya bağlandığı bombeli yüzeyde boydan boya belirgin bir buzul yarığı mevcut. Hemen ardından çıkılan platonun başlangıcında ise 40-50 metrelik bir alan içerisinde labirent şekilli kırıklı çatlaklı bir buzul alanı mevcut. Buraya kadar süre kamp yükü ile 2,5 saat.
1.Plato – 5000 m. Platosu arası, 30-35 derece eğimli sert kar. Kamp yükü ile 1 saat 40 dakika.
Plato – Zirve arası, sert kar. Yüksüz 30 dakika.
Plato – 4900 arası, 5-10 cm kalınlığında yumuşak karlı zemin. Zirveden 1 saat.
4900 – 4200 arası, çarşak, patika. Süre 2,5 saat.
4200 – Eli Köyü. Süre 3 saat 50 dakika.

Su Durumu Kuzeyde su çok bol. 3700 kampında su, hemen yan taraftaki küçük dere yatağından geliyor. 4200 kampının 50 metre güneyinde çok temiz akan su var . Ayrıca buzulun her tarafından derecikler halinde devamlı su akıyor.

Zorluk derecesi Teknik olarak herhangibir zorluk derecesi söz konusu değil. Kuzey kuzey batıdaki buzul ya da daha doğru bir ifadeyle sert kar etabı, uzun süren bir yürüyüş tırmanıştan ibaret. Ancak olumsuz hava koşullarında bu etap çok ciddi riskler oluşturabilir. Bu nedenle, rotada işaretleme yapılmadığı ya da GPS koordinatlarına sahip olunmadığı sürece dönüşü aynı rotadan yapmak, aniden bozacak hava koşullarında tehlikeli olabilir. Ancak trans yerine, bivak malzemesiyle tırmanış yapılarak aynı rotadan geri dönüş yapılabilir. Bu durumda faaliyet hem daha az yorucu olacak hemde iniş daha kısa sürede ve daha güvenli olabilecektir.

Tırmanış emniyeti 60 metrelik 9 mm. dinamik ipe 6 kişi ip birliği ile girildi. Önde ve arkada fazladan birer teknik kazma taşındı. Platoya kadar tırmanış ip birliği ile yapıldı. Zirve dönüşü yan geçişin yapıldığı bölümde patika yeterince güvenli olmasına rağmen 1 ip boyu sabit hat kurularak geçiş, emniyet alınarak gerçekleştirildi.

Kamp düzeni Üçer kişiden oluşan iki çadır birliği oluşturuldu. Fazla olan her tür malzeme Iğdır’da bırakıldı.

Taşınan teknik malzeme 2 adet 60 metrelik 9 mm dry ip, kişi başına 2 buz vidası, 3 karabina, 2 uzun pursik, 1 perlon halka, emniyet kemeri, kask, kazma, krampon ve ayrıca 2 teknik kazma.

Yeterli teknik malzeme 2-8 kişi için bir adet 9 mm ip. Kişi başına 1 buz vidası, 2-3 karabina, 2 uzun pursik,1 perlon halka, emniyet kemeri, kazma, krampon, kask.

Haberleşme Cep telefonu ile sağlandı.

Hava durumu 1. gün akşama kadar açık güneşli. Akşam Korhan yaylasında şiddetli rüzgarla birlikte hafif yağmurlu.
2. gün parçalı bulutlu. 3400 Kum düzünde sisli. 3700 kampında akşam kısa süreli yağmur geçişleri.
3. gün hava erkenden bulutlandı. 4200’e sisle birlikte çıkıldı. Öğleden sonra buzulda incelemeye gidildiğinde yoğun sisle birlikte aralıklarla bulgur taneli kar yağışı sürdü. Akşam rüzgar artışı ile birlikte sis kalktı.
4. gün hava tüm gün boyunca açık. Zirvede şiddetli rüzgarlı.
5. gün hava açık ve sakin.

Ulaşım Iğdır GSİM’ den Korhan Yaylasına resmi plakalı minibüsle gittik. Eli Köyü’ nden Doğubeyazıt’ a, 2 saat kadar gecikeceklerini bildiğimiz dağdaki müşterilerini beklemekte olan bir minibüsle indik. Doğubeyazıt’tan Iğdır’a kiraladığımız bir minibüsle geçtik. Çantalar, Korhan Yaylası’ndan 3700 kampına, Ahmet NAS’tan kiralanan 3 eşekle çıkartıldı.

Lojistik destek Iğdır’ lı dağcılardan Zafer GÜREL, Bilgehan OVA her konuda çok yardımcı olmaya çalıştılar. Bu ekiple kişisel dostluğu bulunan Iğdır eski Belediye Başkanı Orhan AĞIRKAYA büyük yakınlık içersinde devamlı yanımızda oldu. Faaliyetin belki de en sempatik yardımını Korhan Yaylası Karakol Komutanı Astsubay Durmuş GÖKTAŞ’ tan aldık. Komutan, tek kelimeyle ekibimizi bağrına bastı demek doğru olacaktır.

Faaliyetin Günlüğü

15.07.2006 13:00’de Atatürk Anıtı’na Dağcılık Federasyonu çelengini koyduk. Törene Spor Şube Müdürü’ de katıldı.
14:00’de resmi plakalı bir minibüsle Korhan Yaylası’na hareket ettik.
15:00’de Jandarma Karakolu’na giriş yaptık. Gerekli işlemlerden ve Alay ile yapılan görüşmelerden sonra Karakol Komutanı, tırmanışa güvenlik için asker verilmeyeceğini ifade etti. Güvenlik açısından durumun normal sayılabileceğini belirtti. Haber alıp karakola gelen Ahmet NAS ile 3700 kampına kadar 3 eşek için pazarlık sonucu 200 YTL’ye anlaştık. Akşam yemeğini ve sabah kahvaltısını karavanadan yedik. Geceyi yatakhanede geçirdik.

16.07.2006 05:30’da kalktık.
07:30’da çantalar eşeklere yüklenmiş olarak, komutana veda edip 3700 kampına doğru yola çıktık. Güzel havada rahat bir tempoyla ve çantalarımızla sürekli göz temasında olarak Yusufbey Sırtı üzerindeki kamp yerine ulaştık. Çimenli küçük bir düzlük ve bol su.

17.07.2006 06:00’da kalktık. Hava bulutlanmaya başladı.
08:20’de 4200 kampına doğru yola çıktık. Sürekli açan kapayan sisle beraber 10:10’da kamp yerine vardık. Zemin düzgün. Su yakında ve bir oluktan akıyor.
14:00’de tüm teknik malzemeleri alarak rota keşif çalışması için bölgeyi incelemeye çıktık. Hava sisli, görüş mesafesi yer yer çok azalıyor. Kampın üzerindeki tepede 3-4 çadırlık yer açılmış ve yol seyrek olarak babalarla işaretlenmiş. Biz bunların sayılarını arttırdık. İncelemelerimiz sonucunda en uygun giriş yerini tespit ederek 6 kişi ip birliğine girdik ve yükselmeye başladık. Bu arada kar ve dolu atıştırmaya başladı. 300 metre kadar ileriye gittikten sonra geri döndük. Buzula giriş yaptığımız yerde iki çadırlık yer açılmış. Sabaha hazırlık olarak tüm teknik malzemeleri torbalara koyup burada bıraktık ve kampımıza geri döndük.

18.07.2006 04:30’da kalktık. Kampı topladıktan sonra 06:30’da rotanın girişine doğru yola çıktık. İp birliğine girerek 07:40’ta buzula girdik. Hava açık ve sakin. Sabah olmasına rağmen buzuldan oluk oluk sular akıyor. Düşük eğimli bu alanda rahat bir yürüyüşün ardından, eğimin arttığı ikinci bölümde uzun süren bir tırmanışın sonunda 1.platoya çıkılırken yer alan, uzun buzul çatlağına ulaştık. Burası en aşağıdan bile bir çizgi halinde görülebiliyor. Çatlağı dikkatlice aştıktan sonra çıktığımız platoda önde İnönü, arkada Ağrı doruğu oldukça uzakta görünüyorlardı. Kırıklı, çatlaklı zemini dikkatli adımlarla geçtikten sonra İnönü zirvesine doğru yükselmeye başladık. Özellikle sonlara doğru bir hayli yorucu gelen tırmanışın sonunda 5000 m platosuna ulaştık. Çantaları ve teknik malzemeleri burada bıraktık. Biraz dinlendikten sonra yüksüz olarak zirveye çıktık. Şiddetli rüzgar altında bayrak, flama açıp fotoğraflar çektikten sonra inişe geçtik. Doğubeyazıt yönündeki yan geçişte sabit bir hat kurduk ve emniyetli bir şekilde çarşak patikalara ulaştık. Geceyi 4200 kampında geçirdik.

19.07.2006 09:00’da Eli Köyü’ne doğru inişe başladık. Köyün üstündeki Mağaralar bölgesinde beklemekte olan bir minibüsle önce Doğubeyazıt’a oradan da Iğdır’a geçerek faaliyetimizi bitirdik.